Comunicados  Actas  Guías  Presentación ILP  Donaciones  Vídeo  Prensa  Contactar  Gestiones CP

COL·LABORACIÓ

Rescatem les persones: per una renda garantida

Pere Enciso i Rodríguez

La realitat econòmica i social catalana és contundent: unes 900.000 persones es troben sense feina (la taxa d'atur és del 23,9%); el creixement del PIB continua essent negatiu; la taxa d'inflació (pujada de preus) segueix a un nivell poc competitiu (del 3,3% el desembre del 2012); la taxa de risc de pobresa es troba al voltant del 27% i, descomptant els ajuts de l'administració, voreja el 19% (dades del 2011, abans de les fortes retallades socials i les mesures de copagament sanitari en els anys posteriors).

La societat catalana es mou en una dinàmica molt perillosa que està comportant una fractura social a causa de la pèrdua o la reducció d'ingressos. Hem de recordar que, per a la majoria de la població, la principal font d'ingressos prové del salari obtingut al realitzar una feina. En aquests moments, la pèrdua de l'ocupació s'ha convertit en un fet quotidià, al qual avui ja s'afegeix l'augment d'aturats de llarga durada, és a dir, les persones que han esgotat la prestació d'atur i es queden sense ingressos o amb uns ingressos molt minsos provinents de prestacions socials.

La causa principal que ens trobem en aquesta situació és l'aplicació de polítiques neoliberals de desregularització del mercat laboral, les quals han facilitat els acomiadaments; a aquestes, cal afegir-hi les polítiques d'austeritat que han obligat les administracions a fer retallades i reduir la despesa pública, cosa que ha repercutit negativament en l'ocupació, en els ingressos dels seus treballadors i en les prestacions socials, educatives i sanitàries.

Per fer front a la crisi que estem patint i intentar pal·liar les bosses de pobresa i marginació, el passat dia 5 d'abril es va presentar a la ciutadania i als mitjans de comunicació la Iniciativa Legislativa Popular per una Renda Garantida Ciutadana. Perquè pugui ser presentada i debatuda al Parlament català, necessita l'aval de 50.000 ciutadans.

Resulta molt trist veure com la ciutadania es mobilitza constantment per procurar evitar injustícies socials i, en canvi, els nostres dirigents polítics no tenen presents aquests temes i ha de ser sempre la ciutadania qui ha de recordar que existeixen problemes de subsistència, i no precisament per renovar el cotxe o per la compra de l'última joguina tecnològica, sinó per poder pagar el menjar, la llum, el rebut de l'aigua, el transport, els medicaments, etcètera.

L'article 24.3 de l'Estatut de Catalunya diu: "Les persones o les famílies que es troben en situació de pobresa tenen dret a accedir a una renda garantida de ciutadania que els asseguri els mínims d'una vida digna, d'acord amb les condicions que legalment s'estableixen."

Segons això, i tal com recull la ILP per a la Renda Garantida de Ciutadania, "s'ha d'assegurar els mínims d'una vida digna a les persones i a les famílies o nuclis de convivència que es troben en situació de pobresa". "La Renda Garantida de Ciutadania té, com un dels seus principals objectius, desenvolupar la promoció de la persona i el seu empoderament i la millora de les condicions que l'han dut a requerir la prestació."

Per tant, l'objectiu és poder suplir la manca total o parcial d'ingressos econòmics i a la vegada intentar que cap persona i, per extensió, cap nucli familiar o de convivència estiguin per sota del llindar de pobresa.

A més a més, tal com comenta Daniel Raventós, demanar feina digna per a totes les persones en atur suposa un noble objectiu i seria molt desitjable, però mentre això no arriba, i no és previsible que arribi en els propers anys, aquestes mateixes persones han de tenir l'existència garantida. Poder menjar, allotjar-se, vestir-se, etcètera són necessitats diàries i bàsiques. És per aquesta realitat que la Iniciativa Legislativa Popular per una Renda Garantida de Ciutadania s'ha de fer.

Lleida Social hi dóna ple suport i anima la població a donar suport a la ILP de la Renda Garantida Ciutadana signant la petició i assistint als actes que es puguin realitzar de suport a la iniciativa. En aquest sentit, podem avançar que es recolliran signatures el dia de Sant Jordi al carrer Major. Tots hem de demanar als parlamentaris lleidatans que votin a favor de la proposta.

Les societats estan formades per persones, si les condicions de vida de la majoria empitjoren, aquesta societat ha fracassat com a tal. Com deia l'estimat José Luis Sampedro "el més important per a cadascú de nosaltres és la vida" i poder viure-la amb dignitat, sense misèria, ja que estem vivint en una societat de molta abundància, sobretot per a alguns. La prioritat dels diferents governs ha de ser molt clara: en primer lloc, RESCATEM LES PERSONES.