Comunicados  Actas  Guías  Presentación ILP  Donaciones  Vídeo  Prensa  Contactar  Gestiones CP

Comisión de gobierno de la ley de la Renta Garantizada de Ciudadanía

La Renta Garantizada de Ciudadanía imprescindible ante la pandemia

MONOGRAFIA DEL FÒRUMSD La Renda Garantida de Ciutadania

La Renda Garantida de Ciutadania, fruit d’una llei aprovada per unanimitat pel Parlament de Catalunya el mes de setembre de 2017 i modificada posteriorment l’octubre de 2018, té com a objectiu assegurar una vida digna a les persones i famílies que es troben en situació de pobresa, un col·lectiu que avui dia representa quasi un 25 per cent de la població catalana.

Fer realitat el què durant tant de temps s’havia demanat, ha suposat un pas endavant històric per combatre la situació d’emergència social provocada per la crisi de 2008. Ara bé, l’aplicació de la llei deixa molt a desitjar, ja que fins ara només un petit percentatge de les sol·licituds registrades han arribat a bon port.  Un aspecte a destacar de la nova llei  és que es tracta d’una iniciativa legislativa popular, que va recollir més de 120.000 signatures al llarg de més de tres anys.

Aquesta monografia editada pel FòrumSD descriu amb detall el procés de gestació de la llei, així com diferents aspectes relatius a la seva aplicació, com ara les característiques de la prestació social, els requisits per ser-ne beneficiari, la subsidiarietat amb altres prestacions o els imports econòmics en què consisteix la prestació, així com una valoració de la seva implementació a Catalunya i, més concretament, a la ciutat de Barcelona.

Com a complement, shi ’incorporen una actuació d’ofici de la Síndica de Greuges de Terrassa per fer efectiu el dret a la defensa de persones a les quals s’ha denegat la Renda Garantida, i una iniciativa del Síndic de Greuges de Cornellà sobre l’aplicació de la Renda Garantida i la defensa de les persones en situació de vulnerabilitat.

Aquest document pretén ser no només una eina d’ajuda a les sindicatures i defensories locals catalanes per aprofundir en el coneixement aquesta temàtica, sinó especialment una expressió de la voluntat de contribuir a la implementació efectiva d’aquest recurs als municipis catalans.